De peste un deceniu pentru comunitate!

Documentul de pozitie

Documentul de pozitie

Proiect la 28 noiembrie 2013

 

 NOTA: textul de mai jos este un proiect si serveste ca baza de discutii in cadrul Forumului National ONG 2013.

 

Acest document este un acord intre guvern, respectiv, institutiile sale subordonate, si organizatiile societatii civile[1] (OSC) din Romania.

Acordul reprezinta un cadru in limitele caruia guvernul si OSC actioneaza in parteneriat pentru atingerea de scopuri si rezultate comune in beneficiul comunitatilor si cetatenilor Romaniei.

 

Guvernul

La baza viziunii guvernului privind societatea romaneasca este dorinta de a oferi cetatenilor mai multa putere si control asupra propriilor vieti si comunitati in vederea reformarii serviciilor publice si stimularii actiunii sociale impotriva exceselor privind controlul statului si obiectivele guvernamentale impuse de sus in jos. Rolul guvernului este sa asigure aceasta schimbare culturala prin descentralizarea si deconcentrarea deciziei publice, cresterea transparentei institutionale si cresterea capacitatii organizationale a celor implicati. Guvernul crede ca OSC puternice si independente sunt primordiale in aceasta viziune datorita rolului lor de incurajare a actiunii sociale si promovare a schimbarii sociale prin asumarea unui rol mai important in proiectarea si furnizarea serviciilor publice si prin intarirea comunitatilor.

 

Societatea civila

Exista o larga varietate de OSC, de la mici grupuri comunitare la mari organizatii internationale. Toate impartasesc un angajament spre scopuri si obiective sociale si, in conditiile in care unele dintre ele nu au o legatura directa cu statutul, altele recunosc valoarea unor relatii pozitive cu institutiile publice si beneficiile mai largi pe care un parteneriat productiv poate sa le ofere cetatenilor si comunitatilor.

 

Un parteneriat solid

Rezultatele si angajamentele stipulate in acest acord vor reprezenta fundamentul unor relatii mai productive intre guvern si OSC. Autoritatile locale sunt incurajate sa puna in practica, la randul lor, principiile expuse in acest document. O asemenea abordare va juca un rol important in asigurarea unor comunitati puternice si durabile.

Documentul include masuri care sa asigure o cat mai mare auto-responsabilizare si transparenta institutionala privitor la punerea in practica a acordului.

 

Un parteneriat efectiv intre guvern si OSC va ajuta la obtinerea urmatoarelor rezultate:

1. O societate civila puternica, diversificata si independenta

2. Un proces eficace si transparent de proiectare si dezvoltare de politici, programe si servicii publice

3. Programe si servicii publice in conformitate cu asteptarile cetatenilor si de inalta calitate

4. Prevederi clare privind administrarea schimbarilor in programe si servicii publice

5. O societate echitabila si deschisa egalitatii de sanse

 

Angajamente ale guvernului si OSC:

1 O societate civila puternica, diversificata si independenta

 

Asumate de catre guvern. Guvernul:

1.1   Respecta si sustine independenta OSC in ceea ce priveste ducereaa la indeplinire a propriei misiuni, indiferent de relatiile financiare sau de alt fel care ar putea exista intre organizatie si institutii publice.

1.2   Asigura intr-o maniera rezonabila si echitabila sprijn si resurse necesare pentru OSC implicate in activitati ce ajuta guvernul sa isi indeplineasca scopurile.

1.3  Asigura ca guvernul, prin toate institutiile sale subordonate, recunoaste nevoia de a asigura sprijin si resurse, atat la nivel national, cat si local, organizatiilor intermediare care asista OSC in dezvoltarea capacitatii si capabilitatii acestora de genera rezultate pozitive in comunitate.

1.4 Asigura o mai mare transparenta institutionala prin cresterea accesului la date si informatii, , ajutand, astfel, OSC sa puna in discutie serviciile publice existente, sa ajunga la noi beneficiari si sa responsabilizeze guvernul pentru activitatile desfasurate.

1.5 Ia in considerare o varietate de modalitati de sprijinire a OSC, printre altele fiind si asigurarea unui mai mare acces la resursele si infrastructura statului.

1.6 Asigura promovarea voluntariatului, in special a voluntarilor implicati in sustinerea mai multor cauze.

 

Asumate de catre OSC. Acestea:

1.7 Atunci cand desfasoara o campanie, sustin o cauza, in general, asigura date solide care probeaza evidenta sustinuta, inclusiv informatii privind sursa acestor date, respectiv, tipurile de persoane si comunitati reprezentate de organizatie.

1.8 Asigura ca independenta lor sa fie prezervata, focalizand pe cauza reprezentata, indiferent de relatiile, financiare sau de alt fel, pe care organizatia le are cu guvernul.

 

Angajamente ale guvernului si OSC:

 

2        Un proces eficace si transparent de proiectare si dezvoltare de politici, programe si servicii publice

 

Asumate de catre guvern. Guvernul:

2.1   Se asigura ca valoarea sociala[2], de mediu si economica este parte integranta in procesul de proiectare, dezvoltare si implementare de politici, programe si servicii publice.

2.2   Ia in considerare impactul social ce ar putea rezulta din implementarea de politici sau programe publice si, in mod special, ia in considerare modul in care acestea ar avea impact asupra eforturilor locale de a inspira si incuraja actiunea sociala, respectiv, de intari comunitatile.

2.3   Lucreaza cu OSC cat de timpuriu posibil pentru a proiecta politici, programe si servicii publice, respectiv, asigura posibilitatea sa fie implicate de la bun inceput cele care este probabil sa fie interesate prin eliminarea obstacolelor care ar putea sa impiedice implicarea organizatiilor.

2.4   Face cat mai devreme notificarea privind consultari ce vor urma, alocand, atunci cand este posibil, suficient timp ca OSC sa poata implica beneficiarii, membrii, voluntarii si liderii in pregatirea raspunsurilor. Atunci cand este cazul si se realizeaza un angajament public semnificativ, realizeaza consultarea in scris pe durata a 12 saptamani, cu explicatii clare si argumente pentru perioade de consultare mai scurte sau mai informale.

2.5   Asigura un raspuns pentru a explica cum cei implicati in consultari au influentat proiectarea si implementarea de politici, programe si servicii publice, inclusiv in situatiile in care nu au fost facute modificarile propuse.

2.6   Evaluaza consecintele la nivelul OSC a noilor politici publice si prevederilor legale in vederea reducerii dificultatilor birocratice, in special in cazul organizatiilor mici.

 

Asumate de catre OSC. Acestea:

2.7   Promoveaza si raspund solicitarilor de participare la consultari initiate de catre guvern atunci cand este cazul.

2.8   Solicita opiniile utilizatorilor, clientilor, beneficiarilor, membrilor, voluntarilor, liderilor, atunci cand reprezinta o cauza in consultarile initiate de catre guvern. Mentioneaza explicit pe cine reprezinta, in ce capacitate si pe ce baza atunci cand fac reprezentare.

2.9   Se focalizeaza pe solutii bazate pe argumente, cu propuneri clare pentru rezultate pozitive atunci cand promoveaza idei.

 

3        Programe si servicii publice in conformitate cu asteptarile cetatenilor si de inalta calitate

 

Asumate de catre guvern. Guvernul:

3.1   Asigura OSC un rol cat mai important, simultan cu cat mai multe oportunitati, in furnizarea de servicii publice prin deschidere de noi piete pe baza unei largi reforme a serviciilor publice, respectiv,

3.2   Ia in considerare o larga varietate de metode de finantare, respectiv, asigurare de resurse, in general, pentru OSC, inclusiv granturi, contractare, utilizarea infrastructurii, etc. Se straduie sa elimine obstacolele ce ar putea impiedica OSC sa acceseze finantarea guvernamentala. Acorda o atentie speciala implicarii micilor organizatii in furnizarea de servicii publice acolo unde acestea au capacitatea de a obtine rezultatele dorite.

3.3   Asigura transparenta procedurala prin furnizarea unei argumentatii clare pentru toate deciziile de finantare.

3.4   Se angajeaza la finantare multi-anuala atunci cand este cazul si unde o asemenea abordare adauga valoare finantarii. Perioada de finantare trebuie stabilita in concordanta cu timpul necesar pentru obtinerea rezultatelor. Daca finantarea multi-anuala nu este considerata cea mai potrivita pentru atingerea obiectivelor, argumentele deciziei trebuie facute publice.

3.5   Asigura un proces transparent si corect administrat de gestionare a solicitarilor de finantare, proces care este dimensionat proportional cu obiectivele si rezultatele dorite ale programelor.

3.6   Stabileste de comun acord cu OSC, inainte de contractare sau acordarea finantarii, modul in care va fi monitorizata obtinerea rezultatelor, inclusiv a valorii sociale, de mediu si economice. Asigura proceduri de monitorizare si raportare relevante si proportionale cu natura si dimensiunile finantarii. Specifica in mod clar ce informatie este solicitata OSC, de ce este solicitata si, respectiv, cum va fi utilizata informatia solicitata.

3.7   Asigura un tratament egal, indiferent de domeniu, inclusiv in ceea ce priveste procedurile de raportare si monitorizare, in procesul de licitare de contracte.

3.8   Accepta ca atunci cand OSC aplica pentru o finantare nerambursabila, in buget sa fie prevazute si costuri de administrare, inclusiv costuri asociate cu instruirea si implicarea voluntarilor.

3.9   Negociaza riscurile si aloca finantarea organizatiei (sau organizatiilor) celei mai capabile sa gestioneze aceste riscuri. Acolo unde exista contractori principali, se asigura ca ei adera la principiile acestui acord in procesul de subcontractare. Asigura termeni de livrare si isi asuma riscuri proportionale cu cu  and allocate risks to the organisation(s) best equipped to manage them. Where prime contractors are used, ensure they adhere to the principles of this Compact in allocating risk.   Ensure delivery terms and risks are proportionate to the natura si valoarea finantarii.

3.10Asigura implicarea celei mai largi varietati posibile de organizatii in furnizarea de servicii publice prin mecanisme corespunzatoare de finantare, cum ar fi, de exemplu, plata pe baza de rezultate sau plata in avans. Aceasta ultima metoda va fi luata in considerare in cazuri particulare, acolo unde ea aduce o valoare suplimentara finantarii.

3.11Asigura aderarea la angajamentele mentionate in acord a tuturor institutiilor subordonate guvernului si care distribuie bani din bugetul public. Aici sunt incluse si relatiile dintre contractorii principali si lanturile lor de aprovizionare. Demonstreaza modul in care procedurile financiare si sumele acordate pot permite micilor furnizori de servicii specializate sa joace un rol mai important.

3.12Aplica prevederile acordului in procesul de distribuire a finantarilor europene. Acolo unde apar conflicte cu procedurile europene, pune in discutie efectele potentiale si cauta solutii impreuna cu OSC.

3.13Incurajeaza obtinerea de raspunsuri de la o multitudine de surse de informare cu privire la eficacitatea parteneriatului guvernului cu OSC si cat de reusit a fost parteneriatul in privinta atingerii obiectivelor. Face publice raspunsurile primite.

 

Asumate de catre OSC. Acestea:

3.14Asigura indeplinirea conditiilor de eligibilitate inaine de a solicita o finantare si specifica de o maniera explicita cum vor fi obtinute rezultatele prognozate.

3.15Utilizeaza proceduri de guvernare solide astfel incat sa poata gestiona foarte bine orice risc legat de finantarea si furnizarea serviciilor publice contractate, incluzand aici notificari prealabile timpurii cu privire la aparitia unor modificari semnificative a circumstantelor in care se deruleaza proiectul finantat.

3.16Sunt deschise si transparente in procesul de raportare, recunoscand faptul ca monitorizarea, fie interna, fie externa, este un aspect al bunei practici manageriale.

3.17Demonstreaza, atunci cand este cazul, valoarea sociala, de mediu sau economica a programelor si serviciilor publice furnizate.

3.18Faciliteaza obtinerea opiniilor comunitatilor si utilizatorilor de servicii publice finantate de catre guvern in vederea imbunatatirii procesului de implementare programe si servicii.

3.19Recunosc ca legitima asteptarea guvernului ca OSC sa recunoasca public sursa finantarii cand este vorba despre bani publici.

 

4  Prevederi clare privind administrarea schimbarilor in programe si servicii publice

 

Asumate de catre guvern. Guvernul:

4.1 stabileste de comun acord cu OSC un calendar de actiuni in cazul in care apar probleme in implementarea proiectului finantat cu scopul de a imbunatati performanta proiectului, inainte de a decide intreruperea relatiei de finantare.

4.2 Evalueaza impactul asupra beneficiarilor, utilizatorilor si voluntarilor inainte de a decide reducerea sau incheirea finantarii. Evalueaza nevoia de a realoca fondurile catre o alta organizatie ce deserveste acelasi grup-tinta.

4.3 Atunci cand exista restrictii sau schimbari in privinta unor viitoare resurse, discuta cu OSC cat mai devreme posibil potentialele consecinte, da sansa organizatiilor sa raspunda si ia in considerare raspunsul, respectand expertiza sectorului, inainte de a lua o decizie finala.

4.4 Face o notificare scrisa cu cel putin trei luni inainte la modificarea sau incetarea acordarii finantarii sau a sprijinului, indiferent de forma sa de materializare, cu furnizarea unei clare argumentari privitor la motivele pentru care a fost adoptata decizia. Fac exceptie circumstantele exceptionale

 

Asumate de catre OSC. Acestea:

4.5 Planifica astfel incat la sfarsitul finantarii sa reduca orice potential impact negativ asupra beneficiarilor si organizatiei.

4.6 Contribuie activ la revizuirea programelor si practicii finantarii.

4.7 Sfatuiesc guvernul cu privire la impactul social, de mediu si economic pe care il produc schimbarile in finantare, respectiv, cu privire la modalitatile de a minimaliza efectele acestor schimbari aspura persoanelor in situatii vulnerabile.

 

5 O societate echitabila si deschisa egalitatii de sanse

 

Asumate de catre guvern. Guvernul:

5.1 Colaboreaza cu OSC care reprezinta, sprijina sau furnizeaza servicii persoanelor protejate prin legislatie in mod specific, respectiv, altor grupuri subreprezentate sau dezavantajate. Intelege nevoile specifice ale acestor grupuri printr-o activa colectare a opiniilor utilizatorilor de servicii si clientilor. Ia in considerare opiniile lor, inclusiv la evaluarea de impact, in procesul de  proiectare si implementare de politici, programe si servicii publice.

5.2 Recunoaste faptul ca OSC reprezentand grupuri specifice dezavantajate sau subreprezentate pot contribui la promovarea coeziunii sociale si comunitare, respectiv, trebuie sa aiba sanse egale in accesarea finantarilor din bugetul public.

5.3 Actioneaza concret pentru eliminarea discriminarii ilegale, promovarea egalitatii de sanse si asigurarea unei voci pentru grupuri dezavantajate sau subreprezentate.

 

Asumate de catre OSC. Acestea:

5.4 Arata, in cazul finantarii de catre o structura a guvernului, modul in care valoarea activitatii finantate poate ajuta institutia publica finantatoare sa isi indeplineasca indatoririle publice in privinta promovarii egalitatii de sanse si reducerea discriminarii.

5.5 Actioneaza concret pentru eliminarea discriminarii ilegale, promovarea egalitatii de sanse si intarirea comunitatilor.



[1] In intelesul acestui text, sintagma organizatiile societatii civile include organizatii neguvernamentale neguvernamentale nonprofit: asociatii (cu sau fara personalitate juridica), fundatii, federatii – indiferent de aria geografica pe care opereaza. 

[2] Valoarea sociala acopera conceptul de valoare intr-un sens larg, incorporand costuri si beneficii sociale, de mediu si economice. Aceasta abordare ia in considerare atat efectele directe ale interventiilor, cat si efectele mai largi asupra altor zone ale economiei.

© . All rights reserved.
Agentia pentru Informarea si Dezvoltarea Organizatiilor Neguvernamentale – AID-ONG
e-mail: contact@aid-ong.ro, mobil: 0722-218 204, fax: 0356-814 080,
web: www.aid-ong.ro, adresa poştală: OP. 8, CP. 1138, Timisoara, 300334
Inregistrare: HJ 919/PI/1997, cod fiscal nr. 9711198/1997,
cont: RO 35 BRD 360 SV 06750243600 BRD Savoya