De peste un deceniu pentru comunitate!

Forum ONG 2003

R a p o r t

Sub tema generica “2003. Sectorul asociativ din Romania. Constrangeri – DA! Oportunitati – BA”, s-a desfasurat in perioada 20-21 noiembrie 2003, in Timisoara, cea de a sasea editie a Forumului ONG Timis. Pe agenda reuniunii s-au gasit subiecte aferente urmatoarelor teme: ONG si comunitatea, Legislatie privind activitatea ONG, Relatia autoritati – ONG, Relatia ONG cu finantatorii.
Eveniment deschis, la care au luat parte toate organizatiile interesate, Forumul s-a remarcat printr-o activa implicare in dezbateri a participantilor, realizându-se un util schimb de informatii si experienta, o mai buna cunoastere reciproca si, nu in ultimul rând, o constientizare a nevoii de coeziune în cadrul sectorului asociativ.

Chiar daca evenimentul a fost dedicat cu precadere reprezentantilor de organizatii neguvernamentale, la deschiderea Forumului au fost invitati si parlamentarii de Timis, reprezentanti ai Consiliului Local al Municipiului Timisoara, respectiv ai Consiliului Judetean Timis, functionari din cadrul unor institutii publice a caror activitate este de interes pentru organizatii neguvernamentale.
Au participat la deschiderea evenimentului reprezentanti ai urmatoarelor institutii publice din judetul Timis: Prefectura, Primaria Timisoara, Inspectoratul Scolar Judetean, Inspectoratul Teritorial de Munca, Directia de Statistica, Directia.de Asistenta Sociala. In cadrul sesiunii introductive, s-a discutat despre oportunitatea colaborarii dintre institutii publice si organizatii neguvernamentale, despre nevoia de concertare a eforturilor celor doua tipuri de institutii in abordarea problemelor comunitatii.

In cadrul atelierului “Increderea cetatenilor in ONG. Utilitatea sociala a ONG”, participantii au cazut de acord ca, in general, cetatenii nu au o perceptie clara cu privire la rolul generic jucat de organizatiile neguvernamentale in societate si, cu atat mai putin, cu privire la existenta si dinamica sectorului asociativ. Utilitatea sociala a organizatiilor este legata de difuzarea de informatii de interes public, administrarea de campanii de educare, de schimbare a atitudinii publice cu privire la subiecte reprezentative pentru starea actuala a societatii romanesti, respectiv, derularea de activitati si servicii in folosul unor grupuri de beneficiari.

O analiza sumara a situatiei actuale arata ca, nici din punctul de vedere al capacitatii organizationale, nici din punctul de vedere al culturii institutionale, organizatiile, in marea lor majoritate, nu sunt pregatite sa se relationeze cu comunitatea in ansamblul sau, activitatile lor de promovare fiind in prezent strict legate de grupul de beneficiari deservit (copii, batrani, persoane cu dizabilitati, etc.). Se recomanda atragerea si o mai activa implicare in administrarea activitatilor organizatiei, atat a beneficiarilor, cat si a altor reprezentanti din cadrul comunitatii.

O idee foarte interesanta pusa in discutie este aceea de implica mai activ reprezentantii bisericilor in difuzarea catre cei interesati a informatiilor cu privire la oferta de activitati si servicii administrate de organizatii neguvernamentale.

Atelierul “Relatia ONG cu mass media” a adus in discutie modul in care organizatiile si presa colaboreaza in promovarea informatiei de interes public. Constatarea participantilor a fost ca, desi in general, relatia dintre cele doua tipuri de institutii functioneaza bine la nivel local, ar fi binevenita cresterea profesionalismului in generarea de informatii catre presa de catre organizatii, ca si formarea cu privire la conceptul si practica organizatiilor neguvernamentale in cazul jurnalistilor cu preocupari legate de teme ce sunt administrate si de organizatii.

In cadrul atelierului “Probleme legate de constituirea si functionarea ONG” au fost semnalate probleme legate de aparitia unor reglementari, in perioada recenta, ce afecteaza libertatea de asociere si, implicit, posibilitatea constituirii de organizatii neguvernamentale, respectiv, proceduri discutabile in ceea ce priveste accesul organizatiilor neguvernamentale la resurse publice.
In acest sens, au fost mentionate: introducerea prin OG 37/2003 a avizului ministerului de resort la constituirea unei organizatii neguvernamentale (situatie ce se regaseste in Europa doar in cazul Slovaciei si Portugaliei), ca si procedura de obtinere a statutului de utilitate publica, descrisa atat in ordonanta mentionata cat si in OG 26/2000. S-a propus abordarea parlamentarilor de Timis in vederea introducerii modificarilor solicitate cu ocazia dezbaterilor parlamentare pe textele celor doua ordonante.

O solutie similara a fost propusa si la finalul discutiilor din cadrul atelierului “Proceduri privind TVA. Legea sponsorizarii”. Pe fundalul constatarii ca atat procedura pentru recuperarea TVA (in limitele prevederilor legale), cat si cea legata de obtinerea certificatului care sã permitã facturarea fãrã TVA pentru produsele achizitionate, au o aplicare greoaie, s-a propus solutionarea problemei prin introducerii unor modificari la noul cod fiscal, aflat in prezent in dezbatere parlamentara.
Deasemenea deoarece un rol important în stimularea colaborarii dintre organizatiile neguvernamentale si agentii economici îl are cadrul legal existent, s-a reiterat solicitarea privitoare la modificarea legii sponsorizarii conform rezolutiei adoptate de catre Forumul ONG Timis din 2001. În acest sens, luând în considerare actualul potential al agentilor economici, se solicita Parlamentului si institutiilor din cadrul administratiei publice centrale care ar putea sa se implice în acest proces modificarea legii sponsorizarii în sensul trecerii de la deducerea sumei sponsorizate din baza impozabila (prevedere actuala a legii) la deducerea ei, într-o limita stabilita de lege, din impozitul datorat.

In cadrul atelierului “Consultarea organizatiilor neguvernamentale de catre autoritati publice in procesul de adoptarea a actelor normative” a fost subliniata importanta consultarii organizatiilor neguvernamentale de catre autoritati in procesul de elaborarea a actelor normative semnificative pentru domeniile de activitate in care acestea actioneaza. Indeplinirea acestui deziderat reprezinta o conditie pentru o reglementare corecta si realista a problemei abordate prin actul normativ.
In acest sens, au fost semnalate probleme legate de aparitia unor reglementari, in perioada recenta, adoptate fara consultarea organizatiilor si cu impact negativ relevant asupra bunei lor functionari, ca de exemplu: legea finantarii partidelor, OG 37/2003.

De mentionat faptul ca, la ora actuala, dincolo de recomandarile bunei practici, (regasibile si in documentele Uniunii Europene privind functionarea propriilor institutii), procesul de consultare este impus si de prevederile L 52 privind transparenta in decizia publica, o excelenta oportunitate oferita cetatenilor si organizatiilor interesate, din pacate, in prezent, prea putin folosita.
In acest context, dar ca un caz diferit, a fost citata OG 68/2003 privind acreditarea furnizorilor de servicii sociale. Asa cum s-a mai aratat, in acest caz, consultarea organizatiilor a fost realizata de o maniera superficiala in raport cu importanta problemei si numarul de organizatii interesate, fiind convocata, de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, o intalnire doar cu organizatiile din Bucuresti (in mijlocul perioadei concediilor de vara!).

A fost, deasemenea, citat cazul initiativei unui grup de organizatii din Timisoara interesate de reglementarea modului de colectare de fonduri in spatii publice. A fost apreciat pozitiv faptul ca Primaria Timisoara si-a asumat propunerea de reglementare si a initiat o dezbatere publica pe aceasta tema in pregatirea unei hotarari de consiliu local.

“Acreditarea ONG ce ofera servicii sociale” reprezinta subiectul abordat in cadrul unui atelier dedicat OG 68/2003. Concluzia generala, rezultata in urma discutiilor, a fost ca, desi ordonanta isi propune abordarea unei teme extrem de importante si, din acest punct de vedere, este binevenita, lipsa unei consultari reale cu organizatiile beneficiare in momentul elaborarii ordonantei face ca reglementarile adoptate sa fie prea dure in raport cu realitatea Romaniei de astazi si, implicit, nerealiste.

In cadrul atelierului “Relatia ONG cu finantatorii” au avut loc dezbateri referitoare la modul în care organizatiile neguvernamentale încearca si pot sa atraga resurse pentru dezvoltarea de proiecte de interes comunitar din partea unor institutii si autoritati publice, institutii finantatoare externe, mediul de afaceri, etc. O buna relationare intre finantatori si organizatii este dependenta de procedurile folosite pentru alocarea finantarii, de accesul organizatiilor la informatiile privind oportunitatile de finantare, ca si de capacitatea lor a elabora proiecte credibile.
Pe de alta parte, impactul asupra comunitatii este dependent de disponibilitatea finantatorilor de a-si adapta prioritatile de finantare la nevoile reale ale societatii, fapt ce impune consultarea organizatiilor, alaturi de grupurile de beneficiari, la definirea politicii de finantare.

Un subiect aparte a reprezentat cazul Uniunii Europene, care, prin programele Phare, este cel mai mare finantator de proiecte neguvernamentale pentru Romania actuala. Constatarea participantilor este aceea ca, datorita concentrarii termenelor de depunere de proiecte la diverse linii de finantare intr-o perioada foarte scurta de timp, posibilitatea accesului organizatiilor la aceste finantari este redusa, respectiv, este afectata calitatea proiectelor depuse.

Pentru implementarea unor activitati concertate ale organizatiilor pe problemele de interes comun dezbatute in cadrul forumului, s-a decis constituirea unor grupuri de lucru specializate, formate din reprezentanti de organizatii neguvernamentale interesate.

Aspecte organizatorice
Evenimentul a fost organizat de catre AID-ONG – Agentia pentru Informarea si Dezvoltarea Organizatiilor Neguvernamentale în parteneriat cu Asociatia Casa Faenza, Asociatia Medical Crestina Christiana, Asociatia Pro Democratia-Clubul Timisoara, Federatia Asociatiilor de Locatari Timisoara, Fundatia Serviciilor Sociale Bethany, Fundatia Pentru Voi.

Pentru invitarea potentialilor participanti, au fost trimise peste 70 de mesaje prin posta electronica, peste 70 pe fax si peste 120 folosind posta clasica. Informatii despre forum au fost difuzate si prin mass media locala, atat prin intermediul radiourilor cat si a presei scrise. Au fost prezenti 16 participanti reprezentand 13 organizatii. Ca urmare, atat formatul, cat si durata evenimentului au fost modificate, respectiv, cei prezenti au participat impreuna la dezbaterile aferente fiecarui atelier in parte, iar inchiderea forumului a avut loc vineri, seara, dupa acoperirea tuturor subiectelor de pe agenda.
Forumul a avut loc in sala de protocol a Directiei Apelor Banat

Taxa de participare a fost de 400.000 lei/persoana. Pentru a stimula inscrierile din timp pana in data de 17 noiembrie, la taxa de participare s-au aplicat 2 reduceri. Astfel, taxa de participare a fost de 330.000 lei/persoana pentru primul reprezentant inscris, respectiv 250.000 lei/pers pentru fiecare din urmatoarele persoane inscrise din partea unei aceleiasi organizatii. În contul taxei de înscriere, participantilor li s-a asigurat cate o mapa cu documentatia evenimentului, un pranz rece in regim de bufet cu autoservire, consumatia din pauzele de cafea si posibilitatea participarii la cocktail-ul din seara zilei de 20 noiembrie.
Desfasurarea reuniunii a fost posibila si datorita suportului financiar sau material primit din partea Consiliul Local Timisoara, Directia Apelor Banat, S.C. AIQ Advertising & Design, Academia de Advocacy.

Bilantul evenimentului este prezentat in raportul financiar.

© 2017 AID-ONG. All rights reserved.
Agentia pentru Informarea si Dezvoltarea Organizatiilor Neguvernamentale – AID-ONG
e-mail: contact@aid-ong.ro, mobil: 0722-218 204, fax: 0356-814 080,
web: www.aid-ong.ro, adresa poştală: OP. 8, CP. 1138, Timisoara, 300334
Inregistrare: HJ 919/PI/1997, cod fiscal nr. 9711198/1997,
cont: RO 35 BRD 360 SV 06750243600 BRD Savoya